Aktuality a články
Ke kořenům matematického vzdělávání: Davide Crippa mezi držiteli Prémie Lumina quaeruntur
Pět mladých, talentovaných vědeckých osobností dnes obdrželo z rukou předsedkyně AV ČR Evy Zažímalové Prémii nazvanou Lumina quaeruntur. S podporou až čtyři miliony korun za kalendářní rok na dobu maximálně pěti let si budou moci založit vlastní vědecké týmy. Mezi oceněnými je také filosof a historik matematiky Davide Crippa.
Ocenění Lumina quaeruntur bylo poprvé uděleno v roce 2018, dosud jej obdrželo 31 vědců a vědkyň.
Davide Crippa z Filosofického ústavu zaměří svůj výzkumný záměr na samotné počátky moderního matematického vzdělávání, a to prostřednictvím historických a sociologických metod digitálního zpracování výzkumných dat.
Zatímco dnes je výuka matematiky klíčovou součástí systému univerzitního vzdělávání, v minulosti to vždy neplatilo. Moderní poznatky matematické vědy se například až do 19. století předávaly převážně formou soukromého studia. „Dnes jsou výuka a studium matematiky naproti tomu vnímány jako veřejné a kolektivní úsilí,“ říká Davide Crippa, který vystudoval ve Francii a ve Filosofickém ústavu AV ČR nyní stojí u zrodu výzkumného záměru s názvem Odemykání matematiky: výuka a vzdělávací praxe v habsburských zemích během dlouhého 18. století. „Detailní poznatky z historie nám mohou nabídnout také širší vhled do naléhavých problémů dneška, jakými jsou inkluzivní vzdělávání a další zpřístupnění matematiky. Dosud totiž zůstává poměrně elitářskou vědou,“ upozorňuje vědec.
Foto: AV ČR
- 30. 10. 2023
- Aktuality
Zveme na Týden Akademie věd do Filosofického ústavu
Vědecký festival, který plynule navazuje na dřívější Týden vědy a techniky Akademie věd ČR, se letos uskuteční od 6. do 12. listopadu. Přednášky, výstavy, akce na pracovištích, dokumentární filmy, workshopy a další aktivity napříč vědeckými obory, jsou určeny jak studentům, tak široké veřejnosti. Program, který jsme pro vás nachystali ve Filosofickém ústavu, najdete ZDE. Srdečně zveme!
Fotky z minulého ročníku
- 29. 10. 2023
- Aktuality
Zahrádkaření z vědecké perspektivy
Jak interpretovat tradici zahrádkaření ve střední Evropě ve vědecké komunikaci? Jakou roli hraje při udržitelné produkci potravin? V nové epizodě podcastu Vlákna, připravovaného v rámci programu Odolná společnost pro 21. století Strategie AV21, odpovídají Petr Jehlička z Etnologického a Sociologického ústavu AV ČR a institutu SYRI a Jan Vávra ze Sociologického ústavu AV ČR a institutu SYRI.
- 28. 10. 2023
- Aktuality
Život jako příležitost k experimentování
Rozhovor s Michaelem Hauserem z Oddělení současné kontinentální filosofie o jeho cestě k oboru, roli filosofie v 21. století, otázkách svobody i aktuálních pracovních plánech.
Poznámka: Rozhovor vznikl v rámci projektu Filozofické drobky (@filozofickedrobky) absolventů Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, který můžete sledovat na Instagramu. Jeho cílem je přibližovat filozofii široké veřejnosti například formou rozhovorů s osobnostmi české filozofie a dalšími možnými způsoby, které tento formát dovoluje.
Jak jste se dostal k filozofii? Jaká byla Vaše motivace k jejímu studiu?
Když mi bylo dvanáct, můj děda, vzdělaný husitský farář, mi jednou vyprávěl o Platónových idejích. Oba mí prarodiče mi toho hodně vyprávěli z filosofie, literatury, přírodních věd, Bible... Najednou jsem Platónovy ideje viděl před sebou tak přirozeně jako stromy a vnímal je, jako když dýchám vzduch. Pamatuji si přesně na místo v parku, kde se mi to stalo. Filosofii jsem pak začal studovat ještě ze samizdatového vydání Anzenbachera, které do Trutnova, odkud pocházím, na konci minulého režimu přivezl tajně jeden katolický kněz.
V knihovně u prarodičů jsem našel Kanta, Platóna a další knihy, ale četl jsem tu kousek tam kousek spíš jako navození určité atmosféry než systematické studium. V pubertě pro mne byla hlavní teologie. Dlouho jsem žil s tím, že filosofie je tak snadná a samozřejmá, že je v každém člověku. Časem jsem pochopil, že tak samozřejmá není. Přitahovala mne postava Sokrata. Dostal jsem od něj žahadlo. Živel otázek, které převracejí naše vidění věcí. Něco podobného jsem našel u Milana Machovce, který byl mým hlavním filosofickým učitelem. Naučil mne tomu, že nejde pouze o slova a ideje. Jak říkal, taková filosofie snadno sklouzne k tomu, co dělali němečtí profesoři filosofie, ukájeli se idejemi.
Něco podstatného tomu chybí. Slova a ideje mají smysl tehdy, když se stávají tělem. Když poznáme závažnost určité myšlenky a snažíme se ji uskutečňovat v reálném světě. Takto jsem se později díval na Hegela a Marxe. Myšlenky nejsou jenom myšlenky v našem vědomí či mozku, nýbrž mají nebo mohou mít společenskou existenci. Klasický příklad: myšlenky svobody, rovnosti, práv lidu byly v osvícenských salónech předmětem učených rozprav, ale ony se pak ve francouzské revoluci začaly reálně uskutečňovat. Už to nebyly jenom myšlenky, byla to také společenská skutečnost.
Pro můj další vývoj bylo rozhodující, že jsem objevil Marxe. Chtěl jsem vědět, co si Marx opravdu myslel, když byl u nás po listopadu zavalen hromadou předsudků a měl špatnou pověst. Oči se mi otevřely při četbě Ekonomicko-filozofických rukopisů. Nejvíce mne tehdy zasáhla myšlenka, že naše smysly a vědomí nejsou pouze věcí našeho individua, nýbrž jsou utvářené tisíci předchozími generacemi, miliony hudebníků, malířů, myslitelů. A také mne zaujalo, že podle Marxe je v nich vždy určitá přírodní matérie. Druhou rozhodující knihou byla Adornova a Horkheimerova Dialektika osvícenství, zvláště pasáže o animismu, v němž příroda a věci kolem nás byly vnímané jako kvality, ne jako kvantity, tedy jako určitá plnost imanentní existence.
Neztrácí filozofie ve 21. století na smyslu? Doba se mění raketovým tempem a široká veřejnost na filozofii stále pohlíží spíše kriticky. Jak proti tomu bojovat? Přeci jenom v minulosti stáli filozofové téměř u moci, radili vládcům atp. Souhlasíte se mnou, když řeknu, že je význam filozofie nyní spíše shazován?
Filosofie nemůže nemít smysl, pokud jsou na Zemi lidské bytosti. Základní filosofické otázky se stále znovu vracejí, i když se je současná kultura a mediálně ekonomický systém snaží vytlačit z veřejného prostoru. Zvlášť v období krizí či v době přechodu, jakou je naše století, jsou tyto otázky stále znepokojivější. Příklad: Claire Colebrooková vydává knihy, v nichž se zaměřuje na vyvrácení našeho údajného předsudku, že život má svou vlastní hodnotu. Provokativně tvrdí, že tento předsudek je třeba překonat a přijmout perspektivu lidského vymření. Podle ní není žádný apriorně platný důvod, proč usilovat o udržení lidské formy existence a proč se snažit odvrátit klimatickou změnu. Vyjadřuje hluboce zakoušený pocit mnoha lidí, že lidský život nemá žádný význam. Někteří dokonce zažívají znechucení z celého lidstva. Není to znepokojivá otázka? Pokud tuto perspektivu přijmeme, hroutí se všechny humanistické principy naší civilizace.
Např. idea lidských práv předpokládá, že lidský život má hodnotu sám o sobě. Co je nakonec špatného na tom, že se zbavíme tohoto předsudku a přestaneme respektovat právo na život určité skupiny lidí či určitého národa nebo rasy? Putin na začátku války na Ukrajině prohlásil, že s hodnotou lidského života se to přehání. Nejde jenom o Putina, ale o celkovou tendenci k radikálnímu nihilismu. Popření hodnoty lidského života umožňuje, aby se rozšířila postantropocentrická forma fašismu, která současným nihilistům dá konečně nějaké vzrušení. Na jakém základě však hájit hodnotu lidského života? Popravdě řečeno, v současné filosofii na tuto otázku nenajdete přesvědčivou odpověď, byť Alain Badiou se snaží vypracovat základy, díky nimž o tom můžeme nově uvažovat.
Zajímá mě spojení filozofie a každodenního života, tedy reálné uskutečňování a hledání východisek, které by bylo možné v životě aplikovat. Kde je hledat?
Filozofii jsem vždy chápal tak, že je spojená s každodenním životem a že umožňuje s životem experimentovat. Dělal jsem to takto: procházel jsem třeba Descartem a měl descartovské období. Uvažoval jsem jako on a zkoušel na sobě, zda opravdu tělo a duše (mysl a vůle) jsou od sebe oddělitelné. Pomocí jednoduchého experimentu jsem zjistil, že nejsou. Svou vůlí jsem za nic na světě nedokázal zabránit tomu, abych pocítil ve své mysli alkohol.
Zároveň jsem si uvědomoval, že jindy jsou od sebe oddělené. Descartes mne neuspokojil a podobně jsem začal experimentovat se Spinozou, Feuerbachem, Hegelem, analytickou filosofií, atd. Touto cestou jsem však nakonec dospěl k postmodernímu skepticismu. Každý filosofický systém je v něčem přitažlivý, v něčem děravý, a proč přijmout jeden na úkor ostatních? Proč být platonikem, a ne aristotelikem, proč být analytickým filosofem, a ne hermeneutikem? Díky Adornovi a Machovcovi jsem si uvědomil, že východisko filozofie přesto existuje. To se však nalézá mimo filozofii.
Zformuloval jsem to tak, že východiskem jsou problémy, které – pokud se nějak nepřekonají – povedou k rozpadu a zániku dané formy našeho života. Nazval jsem je kondicionální problémy. Uvědomil jsem si, že takový Platón měl stejné východisko – jeho teorie idejí byla odpovědí na problém krize základů řecké společnosti. Ideje měly dát řecké společnosti nový základ, a tak ji zachránit před zkázou. Dnes máme kolem sebe mnoho kondicionálních problémů: klimatickou krizi, extrémní nerovnosti, rozpad základů liberální demokracie, atd. Hlavní poslání filosofie chápu tak, že filosofie formuluje kondicionální problémy a vytváří myšlenkové, imaginativní a etické předpoklady k jejich překonání: filosofie se tak stává filosofií záchrany před nejhorším.
Jaké ze současných problémů naší společnosti považujete za ty nejvíce relevantní? Napadá mě téma umělé inteligence. Neděsí Vás to?
Umělá inteligence je stále pouze zdokonalený algoritmus, není to inteligence v pravém slova smyslu. Právě filosofové by měli připomínat, co inteligence znamená, a upozorňovat na rozdíly mezi inteligencí a umělou pseudointeligencí. Omezenost umělé inteligence je např. v tom, že není schopná určit, kdy se má odchýlit od určitého pravidla. Jak dokazuje Wittgenstein, nelze vytvořit pravidlo pravidla, neboli pravidlo na uplatňování pravidel v různorodých situacích. Bez odchylek od pravidel není možné mluvit o inteligenci. Hlavní problém však vidím v něčem jiném. V kapitalismu umělá inteligence snižuje náklady práce na intelektuální činnost.
Jsou ohrožení novináři, překladatelé, tlumočníci, a další profese pracující s texty a daty. Po zavedení umělé inteligence v redakcích zůstanou jeden dva lidé z deseti. Zároveň se z textů ztratí svébytné kvalitativní stránky – např. originální způsob vyjadřování. Výsledkem může být levná hyperprodukce textů, jimž bude chybět atmosféra, styl, smysl pro nuance a složitosti tématu. Kdo je bude ochoten číst? Navrhuji, aby se ještě sestrojila umělá inteligence na čtení textů vyprodukovaných umělou inteligencí, abychom je nemuseli číst my.
My pak budeme mít čas věnovat se významově bohatým a podnětným textům, Platónovi, Augustinovi, Spinozovi, Hegelovi, atd., nebo Pindarovi, Dantovi, Shakespearovi a dalším uměleckým dílům. Hlavní je, abychom už předem odmítli sloužit umělé inteligenci. Má to být náš sluha, který nám pomůže rozvíjet vrcholy toho, co lidé vytvořili. Je pravda, že něco takového se v kapitalismu těžko uskutečňuje.
A co otázka svobody? Domníváte se, že je naše svoboda ve své čiré podstatě omezována? Že nejsme schopni realizovat naše touhy a sny zcela svobodně?
Svoboda..., záleží na tom, jaká svoboda. V poslední době došlo k mutaci svobody, kterou němečtí sociologové Carolin Amlingerová a Oliver Nachtwey nazývají libertariánské autoritářství. Má svoboda je nejvyšší autoritou a nikdo ji nemá právo omezovat, byť jsou to opatření proti šíření covidu, které mají ochránit lidské životy. Má svoboda je víc než životy druhých. Svoboda je ukázkovým příkladem toho, jak se otevírá filosofická diskuse o věci, která se týká v zásadě každého. Je svoboda nejvyšší hodnotou? Není vládnoucí liberální pojetí svobody, kdy svoboda rovná se svoboda volby, sama výrazem naší nesvobody? Jsem to já, kdo se rozhoduje? Nebo ve skutečnosti rozhodují obrazy štěstí, které do nás cpou firmy a konzumní ideologie?
Svoboda předpokládá autonomního jedince. Ale kde takový jedinec je? Já jich mnoho neznám. Svoboda je relační pojem: jsem svobodný od něčeho nebo pro něco. O svobodě má smysl mluvit tehdy, když si sem dosadíme něco konkrétního.
Podle mne myšlenkově svobodným člověkem byl Darwin, Marx, Nietzsche, Freud a další, kteří dospěli k určitému poznání a měli odvahu o něm veřejně mluvit, i když museli počítat s nepochopením, předsudky a odsouzením ze strany slušné společnosti. Myšlenková svoboda se měří schopností neřídit se většinovým míněním, nýbrž být veden principem pravdy bez ohledu na to, co si myslí většina ostatních. Většina lidí však veřejně projevuje pouze takové názory, které jsou konformní s názory ostatních. Myslí si třeba svoje, ale jednají konformně. Konformisté nejsou svobodní.
Na čem v současné době ve své odborné činnosti pracujete?
Právě dopisuji knihu o liberální demokracii a její proměně v odlišný systém, pro který zatím není jiné obecně srozumitelné slovo než demokracie populistická. Kniha bude mít nejspíše název Populistická demokracie. Politika v době přechodu. Bude pokračováním knihy Doba přechodu a řekněme dokončením mé celkové koncepce, jak analyzovat současnou dobu v jejích třech základních dimenzích, dimenzi kulturní, ekonomické a politické.
Mohu říct, že jsem až v úžasu, jak se kolem nás stále více projevuje, že jsme v době přechodu, a všude vidíme prohlubující se chaos. Rozhodující je, kdo bude tím, kdo nás z něj začne vyvádět. Budou to konzervativně populistická a postfašistická hnutí nebo hnutí demokratická, socialistická a ekologická?
Na závěr jedna hypotetická otázka: Pokud byste mohl položit Karlu Marxovi jednu otázku, jaká by to byla?
Jsou dnes dvě globální velmoci, Spojené státy a Čína, které zároveň představují nejrozvinutější formu kapitalismu. Podle Vás právě nejrozvinutější země světa mají být místem emancipační revoluce. Mohou ve Spojených státech a Číně nastat emancipační revoluce, které odvrátí hrozící válečný konflikt mezi nimi?
- 25. 10. 2023
- Aktuality
O klimatické krizi z filosofického hlediska
Které koncepty lidstvo brzdí při řešení klimatické krize? Odpovědi nabízí nová epizoda podcastu Vlákna, realizovaného v rámci programu Odolná společnost pro 21. století Strategie AV21. Pozvání tentokrát přijali filosof Graham Parkes z Vídeňské univerzity a odbornice na udržitelnost Zuzana Harmáčková z Ústavu výzkumu globální změny AV ČR, SYRI a Stockholm Resilience Centre. Tento díl podcastu vznikl ve spolupráci s Centrem pro environmentální a technologickou etiku - Praha (CETE-P).
- 23. 10. 2023
- Aktuality
Podporujeme výstražnou stávku
Vedení Filosofického ústavu AV ČR, v.v.i., a Rady pracoviště vyjadřují podporu kolegům a kolegyním na českých a moravských vysokých školách, kteří upozorňují na nedůstojnou výši tarifních mezd zejména na fakultách humanitního a společenskovědního zaměření.
- 17. 10. 2023
- Aktuality
Odolná společnost - mezi bezmocí a tyranií
O stejnojmenné knize hovořila v nedělních Událostech v kultuře České televize filosofka Alice Koubová. Titul obsahuje 14 rozhovorů s osobnostmi veřejného života, které aktivně pracují s tématem odolnosti. Knihu autorek Alice Koubové a Barbory Baronové vydalo nakladatelství Wo-men ve spolupráci s Filosofickým ústavem AV ČR.
- 16. 10. 2023
- FLÚ v médiích
Jsme součástí prestižního projektu CoRe zaměřeného na posílení společenské odolnosti vůči krizím
Za hranice bezpečnosti: role konfliktu v posilování odolnosti (CoRe) je jedním z patnácti projektů, které uspěly v rámci výzvy Špičkový výzkum v Operačním programu Jan Amos Komenský. Výzva cílí na podporu excelentního českého výzkumu. Za projektem stojí konsorcium deseti výzkumných institucí včetně Filosofického ústavu AV ČR. V reakci na současnou klimatickou, energetickou nebo migrační krizi budou společně hledat mechanismy, jak posílit odolnost společnosti vůči konfliktům a krizovým jevům.
Pětiletý výzkum podpořený částkou téměř půl miliardy korun sdružuje více než dvě stovky vědkyň a vědců z Univerzity Karlovy, z Filosofického a Sociologického ústavu AV ČR, z Masarykovy univerzity a z Univerzity Pardubice. Výzkumníci z Filosofického ústavu AV ČR se zapojí do týmů studujících konflikty v myšlení, v dějinné perspektivě, v oblasti technologií, a také na politickou polarizaci či vliv „rámování“ (framing bias) na postoje jedince a společnosti.
„Chceme umožnit nejlepšímu českému výzkumu se silným aplikačním potenciálem, aby dosáhl evropské špičky. Asi se shodneme, že na evropskou špičku si nemůžou sáhnout desítky záměrů, ale vyšší jednotky,“ říká k výsledkům výběru vrchní ředitel sekce mezinárodních vztahů, EU a ESIF na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy Václav Velčovský.
Odborným manažerem projektu se stal profesor Petr Kratochvíl, přední světový odborník na roli náboženství v globální politice, teorii mezinárodních vztahů, evropskou integraci a ruskou zahraniční politiku. Prof. Kratochvíl má rozsáhlé zkušenosti ve vedoucích pozicích akademických institucí (v letech 2013–2018 byl ředitelem Ústavu mezinárodních vztahů v Praze) a předsedal také Akademické radě Diplomatické akademie MZV ČR. Je členem Řídícího výboru Trans-European Policy Studies Association, Akademického direktoria německého Institutu pro evropskou politiku a pravidelně spolupracuje s předními světovými univerzitami (Sciences Po, Cambridge, Oxford, La Sapienza ad.).
„Konflikty a krizové situace se stávají stále naléhavějším tématem ve společnosti i životě každého jednotlivce a je nutné se jimi podrobněji zabývat, abychom byli schopni je nejen zvládat, ale navíc z nich vyjít posíleni,“ říká rektorka Univerzity Karlovy Milena Králíčková.
Od září 2023 do června 2028 bude projekt CoRe zkoumat důsledky řetězení krizových jevů, jakými jsou změny klimatu, koronavirová pandemie či politické konflikty, které narušují společenské systémy po celém světě. Kvůli propojenosti globální ekonomiky a rapidnímu rozvoji digitalizace pociťuje Česko i Evropa důsledky těchto krizí ve všech oblastech života. Kromě negativních jevů, které s sebou tyto krize nesou, však můžeme skrze ně a díky jejich pochopení budovat vyšší odolnost vůči současným bezpečnostním hrozbám, stejně jako vůči budoucím výzvám, jakou je například dekarbonizace a rozvoj nových technologií.
„Lidé mají často představu, že konflikt je potřeba ze společnosti odstranit, že politický spor znamená problém, a že tedy harmonická a odolná společnost je založena na absenci konfliktu. Náš projekt vychází z opačného pohledu: Konflikt je nutnou součástí fungování společnosti. A zvyšování její odolnosti – nebo rezilience, jak se dnes říká – spočívá v tom naučit se, jak konflikty zvládat, regulovat, usměrňovat tak, aby nebyly destruktivní,“ vysvětluje prof. Petr Kratochvíl.
Organizačním principem interdisciplinárně rozkročeného projektu je systematický rozvoj tzv. „resilience thinking”, jež vnímá jednotlivce, společnosti i hmotný svět jako komplexní systém, cyklicky se proměňující a sám sebe reflektující skrze škálu různorodých přírodních, společenských a psychologických procesů. Projekt vychází ze čtyř rozměrů společenské odolnosti: sociální, geopolitické, ekologické a digitální.
Nezbytností pro řešení takto definovaného unikátního pojetí výzkumu je propojení věd sociálních (politologie, sociologie, gender studies, jazykověda, právní věda, areálová studia, mediální studia, demografie, ekologie, vzdělávání), humanitních (filozofie a náboženství, historie, filologie, literatura, psychologie), ale i přírodních a technických (např. dialogická logika, teorie informací, aplikovaná lingvistika, Digital Humanities).
CoRe přinese svým uživatelům, tedy především legislativcům, odborné veřejnosti, muzeím, archivům, školám, ale i soukromým firmám, robustní znalostní a informační základnu pro zodpovědné rozhodování skrze databáze, korpusy a digitální nástroje. Nesporným přínosem výzkumu bude také posílení bližší spolupráce mezi tuzemskými výzkumnými institucemi a zároveň zefektivnění spolupráce se zahraničními vědci.
Hlavním řešitelem CoRe je FF UK, která v letech 2018–2023 již vedla projekt obdobných rozměrů Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě (KREAS), který byl největším humanitně zaměřeným projektem výzvy Excelentní výzkum v rámci Operačního programu Výzkum, věda, vzdělávání. Cenné zkušenosti získané při řešení projektu KREAS tak FF UK jako hlavní řešitel nového projektu CoRe může zužitkovat při nadcházející spolupráci s partnerskými institucemi.
„Získání tohoto projektu vnímám jako velký úspěch naší instituce a potvrzení toho, že humanitní a sociální vědy mohou originálním způsobem přispívat k řešení velmi konkrétních problémů, jež trápí nejen českou společnost. Vážím si toho, že tento projekt bude FF UK řešit s významnými partnery jak v rámci Univerzity Karlovy, tak v širším meziinstitucionálním rámci. Pevně věřím, že silný aplikační aspekt projektu umožní přesvědčivě ukázat přínos humanitního a společenskovědního uvažování pro českou společnost,“ konstatuje děkanka FF UK Eva Lehečková.
Název a registrační číslo projektu: Za hranice bezpečnosti: role konfliktu v posilování odolnosti, Reg. č. CZ.02.01.01/00/22_008/0004595.
- 9. 10. 2023
- Aktuality
Filosof Matyáš Havrda mezi deseti vědci, kteří převezmou prestižní titul „doktor věd“
Ve dvoraně Knihovny Akademie věd převezme dnes z rukou předsedkyně Akademie věd ČR Evy Zažímalové diplomy vědeckého titulu „doktor věd“ 10 jeho nových nositelů. Mezi oceněnými je i pracovník Filosofického ústavu Akademie věd ČR Mgr. Matyáš Havrda, Ph.D., DSc.
V České republice je vědecký titul DSc. nejvyšší vědeckou hodností v profesní kariéře vědce. Vědecké osobnosti dostávají tento prestižní titul jako výraz jejich zvláště vysoké kvalifikace prokázané vytvořením závažných, vědecky originálních prací důležitých pro rozvoj bádání v určitém oboru a charakterizujících vyhraněnou vědeckou osobnost.
Mgr. Matyáš Havrda, Ph.D., DSc. je renomovaným a mezinárodně uznávaným odborníkem v oboru antické filosofie jakožto součásti klasických studií, s přesahy do antické řecké literatury, filosofie raného křesťanství a dějin medicíny. Vědecký titul „doktor filologických věd“ obhájil před komisí Klasická studia s disertací nazvanou „Galen's Method of inquiry and proof: studies on ancient foundations of rational medicine“.
Celá tisková zpráva
- 4. 10. 2023
- Aktuality
Strana 20 z 57