Anotace
Oděv jako kulturní metafora a prostředek neverbální komunikacePohled do dějin oděvních stylů minulého století vytvořených rebelujícími mladými lidmi, kteří svůj nesouhlas s dominantní, oficiální kulturou zdůrazňovali oblečením. "Ohoz" souvisel mimo jiné i s muzikou, kterou příslušníci dané subkultury poslouchali a posléze i s drogami, které upřednostňovali. V osmdesátých letech, v době postmoderní, kterou lze označit také jako postmódní, se ruku v ruce s míšením hudebních žánrů začaly v rámci klubové kultury mixovat i oděvní styly. Zvyšovaly se nároky na individuální vzhled. Vznikaly bizarní hybridy nejen v módě, ale i v umění. V 90. letech se subkulturních stylů zmocnil komerční módní průmysl. Módní návrháři byli schopni využít všeho, co do té doby chránila patina času. Výsledkem toho je, že v současném globalizovaném světě, kde je všechno dovoleno a vše je přijatelné, je rebélie pomocí klanového oblečení téměř nemožná. Móda vyšla z módy.