anotace—
V rámci projektu International Network on Cultural Diversity and New Media (CultMedia) a ve spolupráci s Katedrou didaktiky Technické univerzity v Chemnitz (Německo) pořádá KVTS při FLÚ AV ČR od pondělí 10. 9. 2018 do středy, 12. 09. 2018, v hlavní budově Akademie věd ČR (Národní 3, Praha 1, sál č. 206) mezinárodní výroční konferenci CultMedia 2018 s názvem:
Průmysl 4.0, Kultura 2.0 a Nová média - realita, trendy, mýty
Industry 4.0, Culture 2.0 and the New Media – Realities, Trends, Myths
Industrie 4.0, Kultur 2.0 und die Neuen Medien – Realitäten, Tendenzen, Mythen
Digitalizace (digitální transformace) je všudypřítomnou realitou a zároveň konstantním megatrendem ve všech oblastech lidské existence. S pomocí internetu jsou jednotlivci, stroje, výrobní zařízení, podniky a instituce propojováni pomocí procesů sběru dat, zpracování dat a výstupních datových procesů do sítí, ze kterých vznikají netušené technicko-technologické, ekonomické, sociální, politické, kulturní a další příležitosti a současně i závažné výzvy. S ohledem na globální konkurenceschopnost obchodu a průmyslu je třeba vycházet z toho, že digitálně propojené, učící se systémy umožní stále více samoorganizovanou výrobu, ve které systémy strojů, výrobky v nich vyrobené a je propojující logistika spolu nejen komunikují, ale především spolupracují ( "Průmysl 4.0"). Pro zúčastněné jednotlivce znamená využití těchto technologií („Nová média“) mnohdy velmi hlubokou transformaci jejich práce, a tedy nutně i jejich života a souvisejících kulturních vzorů a praxí ( „Kultura 2.0“)
Na jedné straně je dopad elementární a ovlivňuje vybavení a financování podniků, vzdělávacích institucí a jednotlivců digitálními produkty a odpovídajícími kompetencemi. Vedou ke změnám ve výcviku zaměstnanců a vzdělávání mladých lidí, aby bylo možno čelit nedostatku kvalifikovaných pracovníků. Na druhou stranu jsou komplexní, protože se ve všech směrech zpředmětňují ve všech oblastech kultury každodenního života. To se odráží v nejrůznějších vizích a nadějích na jedné straně a v různých obavách a negativních scénářích na straně druhé. Cílem konference je proto propojit témata z oblasti ekonomie, průmyslu a práce, jakož i (nových) médií a kultury z hlediska různých oborů, analyzovat jejich vzájemné působení a poukázat na aktuální problémy a související řešení, diskutovat o nich a zpřístupnit je dalším oborům. Otázka zní: Co je již realita, jaké budoucí tendence jsou rozpoznatelné a co patří do oblasti mýtů?
Všichni zájemci jsou srdečně zváni, aby se konference a odborných diskusí zúčastnili.
Konferenčním jazykem je angličtina a němčina.